مراقبت از پوست و مو

مراقبت از پوست و مو

پوست خارجی ترین قسمت بدن است که نقش محافطتی و پوششی دارد و از 3 لایه به نامهای اپیدرم، درم و هیپودرم تشکیل شده است. لایه اپیدرم خارجی ترین لایه پوست است که نازکتر از سایر لایه هاست، درم لایه میانی است که ضخیم تر است و هیپودرم داخلی ترین لایه پوست است که پوست را به ماهیچه متصل می کند.

پوست یکی از بزرگترین اعضای بدن است و مساحتی به اندازه 2 کیلومتر مربع دارد. پوست وظیفه محافظت از اعضای درونی بدن، عضلات و رگها و اعصاب بدن را دارد. پوست بدن به طور مداوم و بر اثر عوامل گوناگونی همچون افزایش سن، بیماری، آفتاب سوختگی و جراحات در حال تغییر است.

بیرونی ترین لایه پوست که اپیدرم است دارای سلولهای زنده و مرده است و در هر دقیقه نزدیک به 30 هزار عدد از این سلولها می میرند و ریزش پیدا می کنند و در لایه زیرین یعنی لایه درم سلولهای جدید تشکیل می شوند و جایگزین سلولهای مرده می شوند. نکته جالب اینجاست که هر انسانی در طول مدت زندگی خود ( حدود 70 سال) به طور متوسط 5.5 کیلوگرم از سلولهای مرده پوست خود را دور می ریزد و به طور معمول هر ماه یکبار پوست انسان نو می شود.

پوست بدن خاصیت واتر پروف یا ضد آب دارد و مثلا هنگام حمام کردن آب را مانند یک اسفنج به خود جذب نمی کند. حس لامسه ما در قسمت درم پوست قرار دارد و با گیرنده هایی که در این لایه وجود دارد ما می توانیم سرما، گرما، درد، فشار و … را درک کنیم. یکی دیگر از وظایف پوست تنظیم دمای بدن است و از انسان در برابر سرما و گرما محافظت می کند.

سبک و شرایط زندگی تاثیر مستقیمی بر پوست انسانها دارد. به عنوان مثال پوست دست کارگران و کشاورزان به علت انجام کارهای سخت به مرور زمان ضخیم تر می شود. همچنین نوع تغذیه و مصرف دخانیات و سیگار و در معرض نور خورشید بودن هم تاثیر مستقیمی بر پوست دارند. افزایش سن و پیری موجب ایجاد چین و چروک شده و پوست خاصیت ارتجاعی خود را از دست می دهد.

همانطور که گفتیم پوست به طور دایم در حال ترمیم و تولید سلولهای جدید است و سلولهای مرده که در اثر بیماری و جراحات صدمه دیده اند توسط سلولهای جدید جایگزین می شوند.

یکی از مهمترین عناصر در زیبایی افراد داشتن پوست و مویی سالم و شاداب است بنابراین یکی از دغدغه های همیشگی انسانها مراقبت از پوست و مو بوده است. در این مقاله انواع روشها و اقدامات مناسب جهت حفظ سلامت و زیبایی پوست و مو را ارایه خواهیم داد.

روشهای متفاوتی برای حفظ سلامت و زیبایی پوست وجود دارد و این روشها برای افراد مختلف به سبب داشتن پوستهای مختلف متفاوت است. به طور کلی چهار نوع پوست وجود دارد: پوست  خشک، پوست چرب، پوست طبیعی، پوست حساس و برخی افراد نیز دارای پوست مختلط هستند و قسمت های مختلف پوستشان متفاوت است. پوست هر شخص یکی از مهمترین دارایی های اوست و نشان دهنده سلامتی اوست. بنابراین باید تمام تلاش خود را برای حفظ سلامت و شادابی آن انجام دهد در ادامه به برخی نکات برای مراقبت از پوست اشاره خواهیم کرد.

به طور مرتب پوست خود را تمیز کنید و از مرطوب کننده مناسب استفاده کنید. روزانه دو تا سه بار صورت خود را بشویید تا موارد آرایشی، چربی و گرد و غبار و آلودگی ها را از صورت خود پاک کنید. پس از شستشو از مرطوب کننده مناسب پوست خود استفاده کنید. نکته مهم این است که حتی افرادی که دارای پوست چرب هستند باید مرطوب کننده استفاده کنند این اشخاص باید مرطوب کننده مناسب پوست چرب تهیه کنند.

از پوست خود در برابر اشعه مضر آفتاب مراقبت کنید. قرار گرفتن مداوم و طولانی مدت در معرض نور خورشید برای پوست انسان بسیار مضر است و باعث تیرگی پوست، ایجاد چین و چروک، ایجاد لک ، ایجاد بافت های غیر سرطانی و سرطانی مانند ملانوم، سرطان سلول بازال و کارسینوم سلول سنگفرشی می شود. بسیاری از سرطانهای پوستی به علت اشعه مضر خورشید ایجاد می شوند. بنابراین برای محافظت از پوست خود در برابر آفتاب، سعی کنید در ساعات بین 10 صبح الی    4بعد از ظهر در معرض نور خورشید قرار نگیرید. همیشه از ضد آفتاب استفاده کنید و از لباسهای پوشیده و کلاه در مقابل نور خورشید استفاده کنید.

از محصولات آرایشی و بهداشتی با برندهای ناشناخته استفاده نکنید.

از روغنهای گیاهی مانند روغن زیتون، نارگیل و یا روغن بچه می توانید به جای کرم استفاده کنید.

برای درمان آکنه می توانید یک قرص آسپرین را به شکل پودر در آورده و سپس با مقداری آب مخلوط کرده و به شکل خمیری در آورید و سپس ان را روی محل جوشهای خود بمالید.

وازلین می تواند برای چرب کردن پوست دست و پا گزینه مناسبی باشد.

از مایع داخل کپسولهای ویتامین E می توانید به عنوان مرطوب کننده پوست استفاده کنید.

از ترکیب شکر، ماست و آواکادو یک ماسک طبیعی برای شادابی و طراوات پوست خود بسازید.

با استفاده از شکر و روغن نارگیل یک اسکراپ عالی بسازید.

انواع و اقسام محصولات مراقبتی و آرایشی و بهداشتی پوست  در بازار موجود است و شما می توانید مناسبترین آنها را با توجه به نوع پوست خود انتخاب کنید اما چیزی که مهم تر است نوع تغذیه شماست. چیزی که در وعده های غذایی خود میل می کنید بسیار مهمتر از چیزی است که به پوست خود می مالید. بنابراین داشتن یک رژیم غذایی سالم و سرشار از آب ، میوه ها و سبزیجات به شما در داشتن پوستی سالم و شاداب کمک خواهد کرد.

مراقبت از پوست و مو

نکاتی در مورد مراقبت از مو

موهای خود را هر روز نشویید این کار موجب می شود چربی طبیعی موی شما از بین رفته و خشک و کدر شود.

به عنوان یک ماسک طبیعی و خانگی و ارزان قیمت می توانید از تخم مرغ استفاده کنید. سفیده تخم مرغ چربی طبیعی موهای شما را حفظ خواهد کرد و زرده تخم مرغ به موهای شما رطوبت بخشیده و از ریزش و خشکی موها جلوگیری می کند.

یکی دیگر از منابع مناسب و مقرون به صرفه جهت رطوبت رسانی به موی سر، ماست است. ماست را به مدت 20 دقیقه روی موهای خود قرار داده و ماساژ دهید سپس آبکشی کنید.

اگر موهای شما چرب است می توانید از مخلوط روغن زیتون و آبلیمو برای موهای خود استفاده کنید. آب لیمو چربی و آلودگی های روی مو را از بین می برد و روغن زیتون موجب تقویت موهای شما می شود.

برای تقویت موهای آسیب دیده از مخلوط آواکادو، سس مایونز و تخم مرغ یک ماسک تهیه کنید و آن را روی موهای خود بمالید و ماساژ دهید و پس از 15 دقیقه موهای خود را بشویید.

از شانه کردن موهای خود پس از حمام و زمانی که مرطوب هستند بپرهیزید زیرا موجب ایجاد موخوره می شود.

اجازه دهید پس از حمام موهایتان به مرور زمان و به صورت طبیعی خشک شوند و از استفاده بیش از حد از سشوار بپرهیزید.

ماساژ کف سر و موها موجب افزایش جریان خون در سر و افزایش رشد موها می شود.

از شانه کردن بیش از حد موها بپرهیزید.

برای کمک به رشد موهای خود می توانید از آب چغندر استفاده کنید. چغندر منبع عالی از ویتامین، پروتئین، پتاسیم، سیلیس و فسفر است.

برای داشتن موهایی سالم و درخشان به اندازه کافی سزیجاتی مانند کاهو، هویج، خیار و … استفاده کنید.

مزایای مصرف آب بر سلامت پوست و مو بر کسی پوشیده نیست بنابراین روزانه حداقل 8 لیوان آب بنوشید.

شیر سویا منبع غنی از پروتئین است و به استحکام موها و تقویت و ترمیم آنها کمک می کند.

از روغن نارگیل می توانید به عنوان یک نرم کننده طبیعی و عالی برای موهای خود استفاده کنید.

روغن نارگیل را به موهای خود بمالید و به مدت 20 دقیقه ماساژ دهید سپس با شامپو موهای خود را بشویید.

از مخلوطی از سرکه سیب خالص و آب به عنوان روشن کننده موهای خود استفاده کنید . به این ترتیب که یک فنجان آب را با یک چهارم فنجان سرکه سیب مخلوط کنید و موهای خود را با ان بشویید.

از مخلوط سرکه سیب و عسل می توانید به عنوان نرم کننده برای موهای خود استفاده کنید.

جوش شیرین را می تونید به عنوان یک شامپوی طبیعی استفاده کنید.

با افزایش سن میزان چربی که توسط بدن تولید می شود کمتر می شود و باعث ایجاد شوره سر می شود بنابراین نوع شامپو و میزان شستشوی موهای خود را باید متناسب با سنتان انتخاب کنید.

استفاده از شامپوهای حاوی نرم کننده علاوه بر تمیز کردن مو موجب نرمی و لطافت موها، ترمیم موهای آسیب دیده و درخشش بیشتر موها می شود.

استفاده از مواد شیمیایی مانند رنگ موها را محدود کنید زیرا عوامل محیطی مثل اشعه خورشید، آلودگی ها و گرد و غبار خود به اندازه کافی به موهایتان آسیب می رسانند.

استفاده از دستگاههای حرارتی برای خشک کردن و حالت دادن به موهایتان را به حداقل ممکن برسانید زیرا موجب کاهش رطوبت داخل تارهای مو می شوند و موهای شما را خشک و شکننده می کنند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *