چکاپ و تصویربرداری آقایان

چکاپ و تصویربرداری آقایان

چکاپ و تصویربرداری آقایان

اگر آمارهای رسمی برای تست سلامت را مشاهده کرده باشید متوجه خواهید شد آقایان کمتر از زنان به سلامت خود اهمیت می دهند و تنها زمانی به پزشک مراجعه می کنند که شرایط بیماری آنها در شرایط بدی قرار گرفته باشد.

اما پزشکان و متخصصان بر این امر اصرار دارند تا همه افراد بخصوص مردان حتی اگر از نظر ظاهری سلامت هستند به چک آپ های دوره ای اهمیت زیادی قایل باشند .و به طور مرتب آنها را انجام دهند.چک آپ دوره ای نوعی غربالگری شناخته می شود و میتوان بیماریها و خطراتی که در آینده مردان را تهدید می کند شناسایی و درمان کرد بالاخص افرادی که در خانواده یا نزدیکان خود بیماریهای خاص و یا ژنتیکی دارند انجام چنین چک آپ هایی ضروری است.

آزمایش های مخصوص مردان به سه دسته تقسیم میشود : 1- آزمایش های سلامتی و تشخیص بیماریها 2- آزمایش های باروری و عملکرد جنسی3- آزمایش های بیماریهای مقاربتی

برای مثال برخی آزمایش دسته اول به اینصورت هستند: آزمایش سلامت عمومی مردان ، آزمایش هورمون های مردانه و ورزشی، آزمایش سرطان پروستات، آزمایش سلامت پوست و مو، آزمایش بیماریهای کبدی، آزمایش بیماریهای انعقادی، آزمایش عفونت ادراری مردان (UTI) ، آزمایش دیابت

غربالگری های مهم دیگری نیز وجود دارد که مردان باید از 18 سالگی به بعد بصورت منظم و باتوجه به زمانهای گفته شده آنها را انجام دهند :

تست فشار خون (هر دوسال یکبار)، آزمایش کلسترول خون (هر 5 سال یکبار)، آزمایش دیابت که بصورت دوره ای بوده ، آزمایش هپاتیت c (حداقل یکبار از سن 18 تا 75 سالگی انجام شود)، آزمایش ویروس  HPVو عفونت های مقاربتی مانند کالامیدیاو HIV

درضمن برخی از آزمایش ها وجود دارند که برای برخی از مردان در شرایط خاص گرفته میشوند .برای مثال آزمایش میزان تسترون ،آزمایش های مربوط به تشخیص ناباروری، آزمایش میزان کورتیزول

تمامی آزمایش های گفته شده نیازمند گرفتن نمونه های خونی ،ادارو یا نمونه موضعی از پوست هستند.

چک آپ کامل مردان از کارهایی است که باید بصورت سالانه و منظم باشد.انجام چک آپ ها باعث میشود تاحدود بسیار زیادی از انواع بیماریها پیشگیری کرد ویابا تشخیص به موقع آنها روند پیشرفت آنها را متوقف کرد ویا نسبت به درمان اقدام فوری انجام داد.

باتوجه به آمارهای موجود سرطان معده از شایع ترین بیماریهای مردان در دنیا می باشد.سرطان پروستات و مثانه در رتبه بعدی قرار دارند.با توجه به نکات گفته شده متوجه خواهیم شد که چکاپ کامل و آزمایش های غربالگری های مردان از چه اهمیت ویژه ای برخوردار است وبا انجام آن میتوان از وقوع بسیاری از بیماریها جلوگیری کرد.

بیشتر بدانید :

 

"چکاپ و تصویر برداری

زندگی به سبک سالم :

همه افراد می توانند با تغییر سبک زندگی به زندگی سالم از وقوع انواع بیماریها و سرطان ها جلوگیری کنند .سبک سلامت یعنی وارد کردن موارد زیر به زندگی :

  • تمرینات ورزشی

  • رژیم غذایی متعادل و سالم

  • نوسیدن آب کافی

  • ترک سیگار

  • محدود سازی الکل و کافین

  • داشتن خواب کافی و عمیق

چک آپ سونوگرافی مردان

سونوگرافی یک روش تشخیصی برای گرفتن تصاویر از ارگانهای داخلی بدن مانند کلیه ، کبد پروستات ،بیضه و مثانه می باشد .در تصویربرداری سونوگرافی از امواج صوتی به جای پرتوهای رادیو اکتیو استفاده میشود .تصاویر سونوگرافی این امکان را برای پزشک فراهم میکند تا اندازه ،شکل،مکان و حتی جریان خون در اندام موردنظر را بررسی کند و درمان مناسب برای بیمار در نظربگیرد. در این روش از یک پروب یا مبدل و ژل برای داشتن تصویر استفاده میشود به طریق که امواج با فرکانس بالا از مبدل توسط ژل به بدن منتقل می شود و با حرکتی که پزشک انجام می دهد امواج مجدد از طریق مبدل به سیستم منتقل شده و تصاویر ایجاد شده را ثبت می کنند . خاطر نشان میشود سونوگرافی یک روش تشخیصی کاملا بدون درد و عارضه می باشد.

سونوگرافی انواع مختلفی دارد که درادامه به برخی از آنها مربوط به تشخیص بیماریهای مردان است اشاره خواهیم کرد.

از آنجا که سلامت مردان بسیار اهمیت دارد وباید از چکاپ های دوره ای استفاده کنند .گاهی اوقات هم براساس علايم ایجاد شده نیازمند استفاده از سونوگرافی برای تشخیص بیماری استفاده کنند .مانند سونوگرافی کلیه ، سونوگرافی مجاری ادرار ، سونوگرافی پروستات ، سونوگرافی بیضه

سونوگرافی کلیه:

برخی علایم و دلایل باعث میشود که پزشک برای بیماری سونوگرافی را تجویز نماید مانند: وجود عفونت،وجود سنگ کلیه، وجود تومورهای کلیه، کیست در کلیه ، ارزیابی نحوه کارکرد کلیه برای بیمارانی پیوند کلیه انجام داده اند، وجود مایع در کلیه و… از جمله علایمی هستند که پزشک را بر آن میدارند برای ادامه درمان انجام سونوگرافی را ضروری بداند.

برای سونوگرافی از کلیه ها نیاز به آمادگی خاصی نبوده مگر در صورتیکه پزشک برای کاهش درد و التهاب داروی خاصی تجویز نموده باشد.

سونوگرافی مثانه :

برای تشخیص مواردی مانند وجود سنگ در مثانه ، حجم مثانه ، ارزیابی ضخامت دیواره مثانه و یا تومورهای مثانه هستند که برای تشخیص آنها از سونوگرافی استفاده خواهد شد. در مردان میزان حجم باقی مانده ادرار در مثانه هم مورد ارزیابی قرار می گیرد.

ممکن است بیماران با علایمی مانند درد در پهلو ،تکرر ادرار و یا سوزش ادراری به پزشک مراجعه کنند در اینصورت پزشک علاوه بر سونوگرافی کلیه از مثانه نیز سونوگرافی خواهد کردو از تمامی جهات هردو اندام را مورد بررسی قرار می دهد.

سونوگرافی پروستات :

پزشک سونوگرافی پروستات در مردان را غالبا با همان سونوگرافی مثانه و کلیه انجام می دهد تا اندازه و ساختار پروستات را به دقت بررسی کند تا در صورت وجود توده یا ضایعه به سرعت اقدامات درمانی را شروع کنند .

درصورتی که مراجعه کننده ویا بیمار شرایطی مانند سن بالای 40 سال ، کسانیکه ریسک بالایی در ابتلا به سرطان پروستات دارند،کسانیکه مشکل در دفع ادرار دارند، مشاهده خون در ادرار، مشاهده توده هایی در اطراف مقعد و یا کاهش تعداد اسپرم را داشته باشند پزشک را مجاب به انجام سونوگرافی برای آزمایش غده های پروستات و بافت های اطراف آن می کنند.

برای انجام سونوگرافی نیز نیاز به آمادگی خاصی نمی باشد ولی رعایت این نکات توصیه میشود:

  • خالی بودن معده چند ساعت قبل از سونوگرافی یا مصرف ملین برای خالی شدن روده ها
  • خود داری از مصرف داروهای ضد التهابی یا آسپیرین یک هفته قبل از سونوگرافی
  • عدم استفاده از آرامبخش قبل انجام سونوگرافی

سونوگرافی بیضه ها یا التراسوند:

سونوگرافی از بیضه یک آزمایش تشخیصی بوده که تصاویری از بیضه و بافت های اطراف آن با استفاده امواج صوتی ایجاد می کند.به این صورت که توسط یه مبدل که برروی قسمت های مورد نظر بیمار بصورت رفت و برگشتی حرکت می کند و تصاویر مورد نیاز پزشک را برای او فراهم میکند.

از سونوگرافی بیضه برای تشخیص ناهنجاری های احتمالی ، بررسی وجود توده و یا کیست ، آسیب وارد شده ، شناسایی منبع درد یا تورم ، علل ناباروری مورد استفاده قرار می گیرد.گاهی اوقات با توجه به شرایط بیمار و تشخیصی که پزشک مربوطه داده ، سونوگرافی دیگری برای بیمار تجویز می شود.

چک آپ تراکم استخوان در مردان :

بیماری پوکی استخوان (استئو پروز) تنها مختص زنان نمی باشد بلکه طبق آمارهای موجود از هر 9 مرد که بالای 50 سال دارند یک نفر دچار پوکی استخوان می باشد درحالیکه این آمار در زنان 1 به 3 است .

از اولین علائم پوکی استخوان برای افراد بالای 50 سال می توان به شکستگی هایی که در اثر سرخوردن ، لغزیدین و یا حتی عطسه و سرفه ایجاد می شود اشاره کرد.این شکستگی عمدتا در ناحیه لگن ، مچ دست و ستون فقرات اتفاق می افتد .

استخوان بافت زنده ایست که مدام در حال شکستگی و ساختن و جایگزین کردن است مشکل زمانی ایجاد میشود که استخوان جدید با استخوان قدیمی همخوانی نداشته باشد . برخی فاکتورها مثل داروها ، برنامه غذایی سالم ، ورزش و تناسب وزن از عواملی هستند که باعث تقویت استخوان ها شده و از شکستن آنها در میانسالی و پیری جلوگیری می کند.

برخی علائم و نشانه ها می تواند حاکی از وجود پوکی استخوان باشد آن علائم عبارتند از :

  • کمردرد
  • کوتاه شده قد به مرور زمان مخصوصا در میانسالی و پیری
  • استخوانهایی که راحتر از حد تصور دچار شکستگی می شوند مانند استخوان لگن

این علائم با همرا شدن با عواملی مانند سن ، نژاد، سبک زندگی در افراد مختلف ، متفاوت خواهد بود.

نقش هورمون ها در پوکی استخوان :

هورمون تستسرون که در مردان وجود دارد باعث تقویت و ساخت و ساز استخوانی در مردان میشود .با افزایش سن میزان تولید هورمون تستسترون کاهش پیدا می کند و همین امر باعث کاهش تراکم بافت استخوانی میشود .

کمبود این هورمون با علائمی مانند کاهش وزن ، خستگی یا کاهش میل جنسی در مردان مشاهده شود .با انجام آزمایش خون این میزان مورد بررسی قرار می گیرد.کمبود هورمون تستسترون باعث شکستگی ها در ناحیه لگن میشود و معمولا 20 درصد شکستگی ها مربوط به کاهش همین هورمون است .

سرطان پروستات از عواملی می باشد که باعث کاهش هورمون ها شده و همین امر در ازبین رفت بافت های استخوانی و  ایجاد پوکی استخوان موثر است.

داشتن مشکلات تیروئید نیز به نوبه خود باعث از بین رفتن بافت های استخوانی می گردد.

پرکاری غدد پاراتیروئید و فوق کلیوی باعث پوکی استخوان خواهد شد .

تشخیص تراکم استخوان برای چه افرادی لازم و ضروری است :

سنجش تراکم استخوان(BMD) برای تشخیص پوکی استخوان و جلوگیری از شکستگی های ناشی از آن مورد استفاده قرار می گیردو در موارد زیر انجام آن ضروری می باشد:

  • تمامی مردان بالای 65 سال
  • مردانیکه بعد از 40 سالگی شکستگی های استئوپروتیک داشته اند
  • کسانیکه سیگار مصرف می کنند
  • کسانیکه سابقه شکستگی لگن در خانواده یا افراد نزدیک خود دارند
  • مصرف داروهایی که باعث ضعیف شدن بافت استخوانی میشود مانند داروهایی که برای درمان سرطان تجویز میشوند
  • افرادی که کمتر از 60 کیلو وزن دارند
  • همچنین کسانیکه به علت عدم تعادل ویا ضعف استخوانی ، مکررا در خطر افتادن هستند

درمان پوکی استخوان در مردان :

نوع درمانی که در مردان برای پوکی استخوان در نظر گرفته می شود با غلت ایجاد بیماری رابطه مستقیمی دارد.در صورتیکه علت کاهش هورمون تستسترون و یا افزایش فعالیت غدد تیروئید باشد درمان توسط پزشک خانواده ویا در م.اردی تحت نظر پزشک متخصص غدد انجام میگیرد.

  • اولین راه درمان بیس فسفوات است که برای پیشگیری از شکستگی بسیار مهم است
  • دئوزومب برای مردان دچار پوکی استخوان که در خطر شکستگی هستند می تواند باعث افزابش تراکم استخوان شود
  • در مان با هومون پاراتورمن

عوامل خطر (risk factors)بیماری پوکی استخوان در مردان عبارتند از :

  • داشتن سابقه فامیلی
  • استفاده طولانی مدت از داروهای حاوی کورتون
  • استعمال دخانیات
  • ورزش نکردن و بدون تحرک بودن
  • مصرف بی رویه کافیئن و الکل
  • اختلالات گوارشی
  • داشتن وزن کمتر از حد معمول
  • کمبود هورمون تستسترون
  • فعالیت بیش از حد غدد تیروئید
  • تغذیه ناسالم

نقش تغذیه در پوکی استخوان در مردان :

به مردان توصیه می شود برای پیشگیری و درمان پوکی استخوان حتما از ویتامین ها و پروتئین ها در طول روز استفاده نمایند . و درصورت نیاز به مقدار بیشتر ویتامین ها باید از مکمل های دارویی طبق دستور پزشک استفاده کنند.

تحقیقات صورت گرفته نشان می دهد استفاده از مکمل های ویتامین D و کلسیم ، شکستگی های ناشی از پوکی استخوان در مردان کاهش داده است .مصرف زیاد کافیئن نیز در افزایش احتمال پوکی استخوان بی تاثیر نبوده است .

داشتن رژیم غذایی حاوی پروتئین می تواند باعث افزایش مقاومت و قدرت عضلانی شود. استفاده از 3 وعده پروتئین در روز توصیه میشود.

داشتن رژیم غذایی حاوی لبنیات . 2 وعده در روز برای افراد زیر50 سال و 3 وعده برای افراد بالای 50 سال توصیه شده است .

دریافت کافی ویتامینD .

عواملی هستند که در پیشگیری ازابتلا به پوکی استخوان در مردان کمک چشمگیری داشته است.

نقش ورزش در پوکی استخوان در مردان :

همانطور که می دانید ورزش باعث حفظ تراکم استخوانی و سالم بودن قلب میشود .از اینرو به تمامی مردان توصیه میشود که حتما ورزش را در زندگی خود وارد کرده و آن را جدی بگیرند و سبک زندگی خودرا تغییر دهند.

انجام مرتب فعالیت های ورزشی باعث تقویت عضلات و بافت های استخوانی میشود و مقاومت بدن را افزایش می دهند.

انجام ورزش هایی مانند پیاده روزی،دویدن، ورزش های کششی،ورزش های تعادلی برای مردان بسیار توصیه میشود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *